10 jaar gepersonaliseerde brillenglazen met de Freeform-technologie van ZEISS
Wat vroeger door iedereen voor onmogelijk werd gehouden: multifocale brillenglazen die even individueel zijn als de gebruikers ervan.
12 mei 2000 was een mijlpaal in de geschiedenis van brillenglazen: Dat jaar ontwikkelde ZEISS de eerste multifocale brillenglazen die voor elke afzonderlijke gebruiker op maat kunnen worden gemaakt - Gradal® Individual. Deze technologie voor gepersonaliseerde productie van multifocale brillenglazen is tot op de dag van vandaag nog revolutionair te noemen en biedt steeds meer mensen een beter zien dankzij het grotere zichtbereik en verhoogd draagcomfort. In de afgelopen tien jaar heeft Carl Zeiss Vision deze technologie nog meer verfijnd en haar productaanbod uitgebreid.
Een felicitatie aan dit zeer bijzondere brillenglas is dus op zijn plaats! Een brillenglas waarvan niet alleen de kracht maar ook de afstand tussen de pupillen van de gebruiker, de positie van het montuur vóór de ogen en de leesafstand die de gebruiker het meest comfortabel vindt, zijn berekend. Dit heeft het mogelijk gemaakt multifocale lenzen te vervaardigen die volledig op maat zijn gemaakt voor een beter, “zien.”
Met Gradal® Individual heeft Carl Zeiss Vision een multifocaal brillenglas ontwikkeld met revolutionaire nieuwe eigenschappen. Op basis van de gegevens met betrekking tot sterkte en pasvorm, die door de oogzorgverlener zijn gemeten, wordt voor elke afzonderlijke gebruiker zijn/haar eigen Gradal® Individual multifocaal brillenglas berekend. Deze gegevens worden bij Carl Zeiss Vision wiskundig berekend en op basis van de uitkomst wordt elk brillenglas afzonderlijk voor elke gebruiker gemaakt.
Waarom zoveel moeite?
Hoe exacter de positie van het brillenglas vóór het oog van de gebruiker wordt gemeten, des te beter hier vanaf het begin rekening mee kan worden gehouden wanneer de parameters voor productie van het brillenglas worden berekend. Op deze manier worden de brillenglazen geoptimaliseerd voor het best mogelijke zicht voor de gebruiker. Zo is bijvoorbeeld de afstand tussen de pupillen een belangrijke parameter voor de productiegegevens van het brillenglas. Net als de sterkte van het brillenglas voor zicht op afstan is ook deze parameter van doorslaggevend belang voor het zicht op korte afstand. Dit is van het allergrootste belang voor een multifocaal brillenglas dat is bedoeld om zowel het zicht op lange als op korte afstand te corrigeren. Hier bestond voor de introductie van gepersonaliseerde brillenglazen echter onvoldoende aandacht voor.
Wat is Freeform-technologie?
Freeform-technologie heeft mogelijk gemaakt wat voorheen voor onmogelijk werd gehouden: het maken van een volledig gepersonaliseerd ontwerp. Maar wat houdt Freeform-technologie nu precies in?
Alle multifocale brillenglazen zijn voorzien van een leesgedeelte onder in het brillenglas. Het bovenste gedeelte van het glas wordt gebruikt voor verzicht en de overgang tussen deze twee gebieden - de overgangszone - biedt helder zicht op middellange afstand. Als gevolg van natuurkundige wetten ontstaat er aan de randen van deze zone vervaging die meer of minder sterk is afhankelijk van de kwaliteit van het ontwerp van het multifocale brillenglas en de mate waarin de pasvorm op de individuele gebruiker is aangepast. Hoe meer de berekening en de productie van een multifocaal brillenglas is afgestemd op de individuele gebruiker, des te kleiner wordt dit randgebied waar het zicht vervaagt. Dit resulteert in een verbeterd zicht en verhoogd gebruikcomfort.
Een multifocaal oppervlak is wat bekend staat als een vrijevormoppervlak. Bij Carl Zeiss Vision worden kleine componenten van het oppervlak gedefinieerd die plaatselijk variabel zijn en resulteren in een glad, multifocaal oppervlak. Deze oppervlaktecomponenten worden aangepast aan de sterkte voor de gebruiker met behulp van wiskundige berekeningen, waarna ze worden gemaakt. Dit betekent dat het ontwerp van het brillenglas exact kan worden toegesneden op de persoonlijke behoeften van de gebruiker.