Rijden + Mobiliteit

Veelgestelde vragen over ZEISS Digital Lens-brillenglazen

16 oktober 2020
  • Veelgestelde vragen over ZEISS Digital Lens-brillenglazen
  • ZEISS Digital Lens-brillenglazen worden speciaal afgestemd op de nieuwe uitdagingen waar onze ogen mee worden geconfronteerd in een snel veranderende wereld die door het toenemend gebruik van digitale apparatuur wordt gekenmerkt. Ze helpen de eerste tekenen van vermoeidheid tegengaan die door het veelvuldige gebruik van smartphones en tablets kunnen ontstaan. Dit staat ook bekend als het computer-zichtsyndroom (CVS; Computer Vision Syndrome).

    Deze brillenglazen zijn afgestemd op deze nieuwe visuele eisen: er is in het ontwerp van ZEISS Digital Lens-brillenglazen rekening gehouden met de veranderde beweging van de ogen en de kortere leesafstand (30 cm bij het kijken op een digitaal display, en ca. 40 cm bij het lezen van een boek of krant).

  • Ze ondersteunen het werk van de oogspier die zorgt voor het scherpstellen van de ooglens op voorwerpen dichtbij en veraf.

    De brillenglazen hebben een grote, vervormingsvrije afstandszone en zijn geoptimaliseerd voor korte afstanden tussen 0,5 en 1,25 dioptrieën.


  • Ze zijn voornamelijk ontwikkeld voor 30- tot 45-jarigen die van dichtbij en op middellange afstand nog steeds goed kunnen zien, maar al merken dat hun visuele comfort aan het verminderen is door het veelvuldige gebruik van digitale apparatuur. Over het algemeen hebben zij tot nu toe unifocale brillenglazen (zonder leesgedeelte) of helemaal geen bril gedragen.

    Voor mensen vanaf 30 jaar en ouder kan het voortdurend wisselen tussen het kijken op digitale apparaten en het kijken in de verte leiden tot vermoeide ogen.


  • Tot een bepaalde leeftijd kunnen onze ogen zich zonder problemen normaal aanpassen aan elke afstand. Wij kunnen prettig helder en gefocust zien op korte, middellange en lange afstanden. De ooglens en de oogspier passen zich automatisch aan, zonder dat wij ons daar bewust van zijn.

    Naarmate we ouder worden, gaat echter het accommodatievermogen, met andere woorden het vermogen om de focus tussen verschillende kijkafstanden te schakelen, van onze ogen er gestaag op achteruit. Tegenwoordig wordt het oog blootgesteld aan extra spanning door het veelvuldige en intensieve gebruik van digitale apparaten. Wij worden geconfronteerd met een grote hoeveelheid informatie in een kleine ruimte, en vaak met kleine letters. En deze situatie wordt verder verergerd door de noodzaak voor onze ogen om constant tussen korte en lange afstanden te wisselen.

    Als gevolg daarvan ondervinden veel mensen vervolgens oogirritatie, hoofdpijn of nekklachten.

  • Concurrenten hebben al diverse pogingen gedaan om dit soort producten te introduceren. ZEISS heeft echter gekozen voor een geheel andere benadering bij de ontwikkeling van deze brillenglazen en heeft zich sterk gefocust op de uitdagingen die de digitale wereld aan onze ogen stelt. Wij hebben rekening gehouden met 2 hoofdfactoren:

    1. Terwijl we digitale apparaten op een afstand van ca. 30 centimeter van onze ogen houden, lezen we een krant of boek op een afstand van ongeveer 40 cm. Met deze kortere afstand is nu voor de allereerste keer rekening gehouden in het ontwerp van brillenglazen.  
    2. De nieuwe ZEISS Digital Lens-brillenglazen zijn voornamelijk ontwikkeld voor 30- tot 45-jarigen die van dichtbij en op middellange afstand nog steeds goed kunnen zien, maar al merken dat hun visuele comfort aan het verminderen is.
  • De kosten van brillenglazen zijn in grote mate afhankelijk van datgene wat u ervan verwacht. Dit begint met "eenvoudige" unifocale brillenglazen, waar de prijs bijvoorbeeld afhangt van welke brekingsindex (hoe hoger deze is, hoe dunner uw brillenglazen worden), welk materiaal (kunststof of glas) of welke coating (bijv. ontspiegeling of hard) u kiest.

  • ZEISS Digital Lens-brillenglazen worden ook aangeboden als zonnebrillenglazen of meekleurende brillenglazen (met PhotoFusionX).

    Ze zijn bovendien verkrijgbaar met i.Scription®-technologie die zorgt voor een helderder, scherper zicht, verhoogd contrast en verbeterde kleurwaarneming, ook 's nachts en bij slecht licht.

  • ZEISS Digital Lens-brillenglazen zijn brillenglazen die zijn afgestemd op de behoeften van de smartphone-generatie. Voor de brillenglazen wordt gebruik gemaakt van de ZEISS freeform technologie en ze worden optimaal aangepast aan de behoeften van de digitale wereld.

    Bij het ontwerpen van deze brillenglazen begon ZEISS het digitaal kijken te analyseren. Het resultaat: ze zijn scherp gefocust op de visuele omstandigheden die zich bij het gebruik van smartphones of tablets voordoen.

    ZEISS Digital Lens-brillenglazen bieden:

    • een kortere leesafstand, die voor digitale apparatuur nodig is
    • gerichte ondersteuning van korte afstanden tussen 0,5 en 1,25 dioptrieën
    • een grote, vervormingsvrije afstandszone, net als bij unifocale brillenglazen
    • optimale optische kwaliteit voor veraf en dichtbij kijken bij het gebruik van digitale apparatuur
  • ZEISS officelens-brillenglazen richten zich op de behoeften van mensen van 50 jaar en ouder die al hun eerste problemen op middellange en korte afstanden ondervinden – de typische afstanden op kantoor. In tegenstelling tot ZEISS Digital Lens-brillenglazen zijn dit brillenglazen die in bepaalde situaties worden gedragen en die niet voldoen aan alle eisen die worden gesteld aan een bril die voor alledaags gebruik is bestemd.

  • Het ontwerp heeft geen invloed op de dikte van de brillenglazen.

    ZEISS Digital Lens-brillenglazen zijn verkrijgbaar in kunststof in alle indexen van 1,5 - 1,74, en in glas in de indexen 1,6 en 1,8, en kunnen in elke montuurvorm worden geplaatst, ook in ‘gebogen monturen’.


  • Uw opticien zal u met plezier adviseren.


Deel dit artikel