Waarom goede opticiens tijd nemen voor hun klanten
Hoe een diepgaande consultatie kan helpen om een optimaal zicht te krijgen
We zijn allemaal vertrouwd met het gedetailleerd beschrijven van onze symptomen bij de dokter, als we ziek of gewond zijn. Deze klantgeschiedenis, ook anamnese genaamd, is cruciaal als u de opticien bezoekt, omdat dit de eerste stap is naar de perfecte bril. Maar welke vragen moet een goede opticien stellen? En waarom is die informatie zo belangrijk voor het krijgen van een bril met haarscherp zicht, die aan al uw zichtbehoeftes voldoet?
Een belangrijk onderdeel van het maken van optimale glazen is een één-op-één-consultatie door uw opticien. De opticien moet niet alleen uitgebreide vakkennis hebben, maar ook een professionele belangstelling voor de specifieke behoeftes van zijn klant. Ieders ogen zijn zo uniek als een vingerafdruk en er zijn geen twee mensen met dezelfde visuele gewoontes en behoeftes. Hoe meer uw opticien weet over uw zichtprofiel en uw karakteristieke kijkgedrag, des te nauwkeuriger hij uw bril kan aanpassen op uw zichtprofiel. Dit is de enige manier waarop uw bril optimaal bij uw levensstijl aansluit en u een excellente zichtcorrectie geeft.
Daarom is het essentieel dat uw opticien tijd besteed aan de consultatie. De opticien maakt een dossier van u, bijvoorbeeld met relevante informatie over uw gezondheid en bespreekt met u wat u verwacht van uw nieuwe bril. Er zijn diverse aspecten waar rekening mee gehouden moet worden, bijvoorbeeld:
- Wat zijn uw dagelijkse routines? Hoe brengt u de tijd door?
- Waar draagt u uw bril het meest? Thuis? Op het werk? Bij het sporten of bij het uitoefenen van een hobby?
- Brengt u veel tijd door met digitale apparatuur, zoals laptops, tablets of smartphones?
- Bepaalde visuele gebreken spelen ook een rol, bijvoorbeeld: Zijn uw ogen gevoelig voor licht? Kunt u slecht zien in het donker?
- Wilt u van beter zicht genieten in bepaalde situaties, zoals bij het kijken naar objecten op middellange afstanden, of op het werk?
- Heeft u problemen met uw oude bril, d.w.z. heeft deze drukplekken achtergelaten op uw neus of is het montuur vaak van uw gezicht afgegleden?
- Wat vond u vooral goed aan uw oude bril?
- Wat verwacht u van uw nieuwe bril?
- Even belangrijk zijn onderwerpen zoals de vorm, de kleur en het materiaal van het montuur – geïndividualiseerd om bij uw levensstijl te passen, bij uw gevoel voor mode, of bij speciaal gebruik.
Uw opticien kan uw lichaamsgedrag observeren. Bijvoorbeeld: houdt u uw hoofd iets gekanteld? Hoe verandert uw houding bij het wisselen van uw blik van de middellange afstand naar dichtbij? Uw gezichtsvorm is ook erg belangrijk voor het passen van uw bril. Alleen door een uitgebreide analyse kan uw opticien u een optimale consultatie geven en een brillenglas ontwerpen dat op maat gemaakt is voor uw zichtbehoeftes. Houd de volgende vuistregel aan: hoe meer de opticien weet over uw zichtbehoeftes, wensen en verwachtingen, hoe beter hij u kan adviseren. Dus wees bereid om iets over uzelf te vertellen.
- Kijk naar onze productinformatie om te weten welke verschillende brillenglazen er allemaal bij ZEISS zijn:
- Unifocale brillenglazen van ZEISS
- Multifocale brillenglazen van ZEISS
- Digitale brillenglazen van ZEISS
- Kantoorbrillenglazen van ZEISS
- Brillenglazen voor het autorijden van ZEISS
- Zonnebrilglazen van ZEISS