Müller Präzisionsteile GmbH neem kwaliteit erg serieus; dit is precies waarom het bedrijf op ZEISS coördinatenmeetmachines vertrouwt. Een onderhoudsovereenkomst zorgt voor maximale betrouwbaarheid.
Müller Präzisionsteile GmbH plaatst zijn vertrouwen in ZEISS services en onderhoud
De meest interessante verhalen ontstaan toevallig. Een voorbeeld: aan het begin van februari 2018 arriveerden ZEISS medewerkers aan de poorten van Müller Präzisionsteile. Zij waren daar om een klantgesprek te voeren. Christoph Discher, Head of Technical Service in Duitsland bij ZEISS Industrial Metrology, maakte deel uit van de groep. Hij wilde deze mogelijkheid benutten om het bedrijfsterrein nabij Neurenberg te bezoeken, gezien Müller Präzisionsteile al vele jaren een van zijn klanten was. Deze specialisten in metalen componenten, die gebruikt worden in racewagenmotoren en kernenergiecentrales, maken op hun terrein gebruik van vijf coördinatenmeetmachines. Op deze specifieke dag wilde Discher met de directie van het bedrijf spreken om erachter te komen hoe tevreden zij waren met de verleende dienstverlening en of er iets verbeterd kon worden.
Op het moment dat iedereen elkaar aan het begroeten was, vertelde Günter Eckstein, Head of Quality Management, het team dat "de PRISMO kapot is". De grootste coördinatenmeetmachine in de kwaliteitsbeheerafdeling was de vorige avond gestopt met werken. Discher was hier behoorlijk geïrriteerd over: "Van alle momenten dat een van onze machines het kon begeven, was dit wel erg slechte timing!" De volgende drie uur zag hij echter zelf hoe snel en precies zijn servicemonteurs een oplossing konden bieden in een moeilijke situatie. Müller Präzisionsteile had een mantelonderhoudsovereenkomst afgesloten voor zijn vijf coördinatenmachines, om machinestilstand te voorkomen. Als deel van de overeenkomst, wordt elke machine eens per twee jaar uitgebreid onderhouden. De ZEISS servicemonteurs demonteren de machine, vervangen de versleten onderdelen en voeren vervolgens een uitgebreide kalibratie uit. De gehele procedure neemt een week in beslag. Om knelpunten in kwaliteitsmanagement te voorkomen, is er een jaarlijkse planning gecreëerd voor machineonderhoud. De volgende machine die aan de beurt was, zou in april geïnspecteerd worden, en daarna zou er in november een geïnspecteerd worden. Ongeveer de helft van alle 30.000 ZEISS coördinatenmeetmachines die wereldwijd in gebruik zijn, vallen onder een onderhoudsovereenkomst die bedrijven verzekert van continuïteit en verdere kostenbesparingen.
Voor de CEO van Müller Präzisionsteile, Stephan Müller, is regelmatig onderhoud van zijn machines vanzelfsprekend. De 'precisieonderdelen' die in de naam van het bedrijf genoemd worden, hebben zeer strenge onderhouds- en kalibratievereisten. Hetzelfde geldt voor de vele klanten van Müller Präzisionsteile, zoals de bedrijven die componenten maken voor kernenergiecentrales. Zonder uitgebreide certificatie en documentatie met betrekking tot de betrouwbaarheid van hun meetapparatuur, zou Müller Präzisionsteile simpelweg geen bestellingen ontvangen. Maar wat gebeurt er als er alsnog een storing optreedt bij een machine? Zelfs ZEISS meetmachines, die bekend staan om hun robuustheid, zullen soms defect raken. Als dit gebeurt, kan de klant de ZEISS Hotline bellen. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor wanneer een servicemonteur langs kan komen bij het bedrijf. "De helft van alle reparaties worden de volgende dag al afgerond", legt Discher uit. "Hoewel dit niet altijd mogelijk is, vinden we altijd een oplossing voor echt dringende problemen." Dit was het geval op de dag van zijn bezoek aan Müller Präzisionsteile. Terwijl Müller en Eckstein hun ervaringen uitwisselden en met Discher spraken, ging Michael Naumann, een ZEISS Service Engineer, het meetlab in en aan de slag. Hij was die ochtend om 8:00 uur gebeld en vertrok direct van zijn vorige servicebezoek in Jena naar Neurenberg. Het was pas 11:30 uur toen Naumann zijn gereedschapskist opende.
"Ik werk al 25 jaar met ZEISS samen en ze hebben altijd zeer goed voor me gezorgd."
Günter Eckstein, Head of Quality Assurance
Naumanns gereedschapskist bevat bijna alles dat regelmatig kapot gaat in een coördinatenmeetmachine. Een snelle blik op (en in) de PRISMO was genoeg voor een diagnose: "Het is de taster." Deze wiebelde een beetje, terwijl deze volledig stabiel zou moeten zijn. Het kostte me maar een half uur om de oorzaak te vinden en de taster te vervangen. "De interne ophanging van de taster was kapot", legt Naumann uit. Probleem opgelost. Christoph Discher was opgelucht en vertelde hoe ZEISS in de komende maanden de dienstverlening nog verder zal verbeteren. In de toekomst zal het bedrijf in staat zijn om alle operationele gegevens van zijn apparaten te verzamelen. Hierdoor wordt het mogelijk om prognoses te berekenen en te voorspellen wanneer een bepaald onderdeel in een specifieke machine het niet meer zal doen. Predictive maintenance zal een van de grootste voordelen van Smart Production zijn. Bovendien zal er een app beschikbaar worden gemaakt waarmee monteurs toegang tot machinegegevens hebben in het geval van een defect. Hierdoor zullen zowel klanten en ZEISS Service in staat zijn om noodzakelijk onderhoud beter in te plannen. Michael Naumann sluit zijn gereedschapskist. Günter Eckstein bedankt het ZEISS team: "Ik werk al 25 jaar met ZEISS samen en ze hebben altijd zeer goed voor me gezorgd."
Müller Präzisionsteile GmbH heeft zijn hoofdkantoor in Pyrbaum, dichtbij Neurenberg, en produceert zeer precieze onderdelen in kleine oplagen voor motorsport, kernenergiecentrales en de ruimtevaartindustrie. Het voorafgaande bedrijf werd door Georg Müller opgericht in 1965. Het bedrijf begon in 1977 onder contract te produceren, en een jaar later had het zijn eerste CNC-machine – toentertijd een echte innovatie. Müller Präzisionsteile GmbH werd in 1978 opgericht. Tegenwoordig heeft het bedrijf 130 medewerkers die de hele metaalbewerkingsprocesketen voor hun rekening nemen, waaronder het lattenwerk, frezen, slijpen en eroderen. Hierbij wordt ook nog eens alomvattend kwaliteitsmanagement gegarandeerd.